dr hab. inż. Bogdan Ligaj

tel.: 52 340 82 53
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zainteresowania naukowe:

  • budowa i eksploatacja maszyn.
  • zagadnienia trwałości zmęczeniowej materiałów i zmęczeniowego pękania konstrukcji
  • analiza i modelowanie obciążeń na potrzeby obliczeń trwałości,
  • obliczenia trwałości zmęczeniowej w warunkach obciążeń stało- i zmiennoamplitudowych oraz eksploatacyjnych, dla zakresu nisko-i wysokocyklowego zmęczenia,
  • badania doświadczalne trwałości zmęczeniowej materiałów i elementów konstrukcyjnych.

Najważniejsze osiągnięcia:

  • Szala G., Ligaj B.: Analysis of a Simplified Method for Determining Fatigue Charts ΔS-N on the Example of Welded and Soldered Connectors, Polish Maritime Research, vol. 25, issue: 2 (98), 2018, pp. 92-99, DOI: 10.2478/pomr-2018-0059.
  • Skibicki D., Ligaj B.: Application of continuum damage mechanics model in terms of fatigue life assessment for low cycle and quasi static loadings, Materials Science & Engineering Technology 2018, 49, 1026–1039, DOI 10.1002/mawe.201700139.
  • Szala G., Ligaj B.: Application of hybrid method in calculation of fatigue life for C45 steel (1045 steel) structural components, International Journal of Fatigue 91 (2016), pp. 39–49.
  • Ligaj B., Sołtysiak R.: Problems of equivalent load amplitude in fatigue life calculations, Polish Maritime Research, vol. 23, no. 1 (89), 2016, pp. 85-92 ISSN 1233-2585.
  • Ligaj B., Szala G.: Comparative analysis of fatigue life calculation methods of C45 steel in conditions of variable amplitude loads in the low- and high-cycle fatigue ranges, Polish Maritime Research, no. 4, 2012, pp. 23-30.

Projekty badawcze:

  1. Dwuparametryczne charakterystyki zmęczeniowe stali konstrukcyjnych i ich eksperymentalna weryfikacja. Nr umowy: 0715/B/T02/2008. Źródło finansowania: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z siedzibą w Warszawie. Rola wnioskodawcy: główny wykonawca odpowiedzialny za prowadzenie badań doświadczalnych oraz opracowanie procedur obliczeń trwałości zmęczeniowej. Data rozpoczęcia: 09. 07. 2008 r., data zakończenia: 08. 07. 2011 r.
  2. Hybrydowa metoda obliczeń trwałości zmęczeniowej i jej doświadczalna weryfikacja na przykładzie wyników badań zmęczeniowych stopów aluminium i stali. Nr umowy: 2221/B/T02/2010/39. Źródło finansowania: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z siedzibą w Warszawie. Rola wnioskodawcy: główny wykonawca. Data rozpoczęcia: 2010 r., data zakończenia: 2013 r.
  3. Badania zlecone przez DARPOL sp. z o.o. sp.k. dotyczące: „Opracowanie budowy i technologii wytwarzania innowacyjnej ścianki działowej wagonu kolejowego”. Źródło finansowania: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Program Operacyjny Inteligentny Rozwój, 2014-2020, Poddziałanie 2.3.2., Bony na innowacje dla MŚP. Nr umowy firmy DARPOL: POIR.02.03.02-04-0014/17-00. Wartość projektu: 430500,00 zł brutto. Nr badań zleconych na UTP: BZ-85/2017/WIM. Status w badaniach: kierownik zlecenia. ”. Termin realizacji: 01.09.2017 r. – 30.09.2018 r.
  4. Badania zlecone przez Grodziską Fabryką Wyposażenia Wagonów "GROWAG" Sp. z o. o. dotyczące: „Opracowania fotela pasażerskiego klasy IC (Premium) o innowacyjnych cechach materiałowych”.. Źródło finansowania: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Program Operacyjny Inteligentny Rozwój, 2014-2020, Poddziałanie 2.3.2., Bony na innowacje dla MŚP. Nr umowy firmy GROWAG: POIR. 02.03.02-30-0001/15-00. Wartość projektu: 415740,00 zł brutto. Nr badań zleconych na UTP: BZ-33/2016/WIM. Status w badaniach: kierownik zlecenia. Termin realizacji: 01.01.2017 r. – 31.12.2017 r.

Hobby:

  • upowszechnianie wiedzy technicznej wśród dzieci i młodzieży,
  • wybrane dyscypliny sport – żużel, piłka siatkowa.

Drukuj