Prozdrowotne właściwości przypraw korzennych

Niby takie niepozorne, a jednak zupełnie niezwykłe przyprawy korzenne. Zaskakują nie tylko cudownym aromatem, ale także prozdrowotnymi właściwościami. Warto ich używać nie tylko podczas świątecznych wypieków.

Jeśli przyprawy korzenne, to oczywiście pierniki, których specjalnie reklamować nie trzeba – miedziany kolor, bajkowe kształty, głęboki i ostry aromat. W Internecie można znaleźć setki przepisów na te bożonarodzeniowe wypieki, a w sklepach szeroki wybór gotowych mieszanek „przypraw do piernika”. Zdrowe ciastka wyróżniają się bardzo bogatym źródłem składników bioaktywnych, wpływających pozytywnie na nasz organizm. Składniki bioaktywne pochodzą właśnie z przypraw korzennych. Może warto przyjrzeć się bliżej, co tak naprawdę siedzi w tych przyprawach? A gotowe mieszanki, co z nimi?

— Kora cynamonu
Działa przeciwzapalnie oraz wspomaga oczyszczanie górnych dróg oddechowych podczas przeziębień. Dodatkowo w pozytywny sposób wpływa na funkcjonowanie układu pokarmowego, pobudzając wydzielanie soków trawiennych, przeciwdziałając niestrawności i wzdęciom.

— Goździki
Goździkowca korzennego o charakterystycznym słodkim, korzennym zapachu wykorzystuje się zarówno w formie sproszkowanej jak i w całych pąkach kwiatowych. Przyprawie przypisuje się właściwości przeciwbólowe, dzięki zawartości eugelenu. Na podstawie badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych stwierdzono, że goździki wspomagają wydzielanie insuliny i obniżają poziom frakcji LDL cholesterolu, odpowiedzialnej za powstanie blaszki miażdżycowej. Olejki eteryczne przyprawy działają rozgrzewająco i przeciwzapalnie, dlatego należy po nie sięgać w okresie przeziębień.

— Anyż gwiaździsty
Już w starożytnej Grecji przypisywano mu właściwości odmładzające oraz pobudzające. Podobnie jak cynamon, anyż wspomaga procesy trawienne, działa w leczeniu zgagi, niestrawności i wzdęć. Jest zalecany dla kobiet karmiących, ponieważ pobudza wydzielanie mleka. Illicium verum wykazuje działanie bakteriobójcze i wykrztuśne, w związku z czym warto po niego sięgać podczas infekcji.

— Pieprz
Jedną z jego interesujących właściwości, a dokładnie właściwości piperyny, którą zawiera, jest zwiększenie przyswajalności wielu składników żywności, między innymi witaminy A i C oraz selenu. Dodatkowo wzbogacanie diety w piperynę wspomaga procesy regeneracji wątroby, zwalczanie wolnych rodników oraz wykazuje działanie antynowotworowe. Piperyna wpływając na geny, blokuje również powstawanie i rozwój komórek tłuszczowych oraz przyspiesza metabolizm.

— Gałka muszkatołowa
Hamując agregację płytek krwi zapobiega powstawaniu zakrzepów. Wzmaga wydzielanie soku żołądkowego, przez co usprawnia trawienie pokarmów, a występujący w niej eugenol zapobiega powstawaniu wrzodów żołądka. Olejki eteryczne zawarte w tej przyprawie pobudzają krążenie krwi, przez co uważana jest również za naturalny afrodyzjak.

— Kardamon
Pochodzący z Dalekiego Wschodu oraz zaskakujący swoim nietuzinkowym aromatem, idealnie wkomponował się w mieszankę przypraw korzennych. Nie tylko stymuluje układ odpornościowy, ale także poprawia działanie układu pokarmowego. Redukuje powstawanie wrzodów, a tym samym pomaga w walce z bakterią Helicobacter pylori. Dodawanie kardamonu pobudza apetyt, dlatego może pomóc osobom, które stronią od posiłków.

— Imbir
Idealnie sprawdzi się u osób cierpiących na chorobę lokomocyjną. Badania dowodzą, że substancje aktywne zawarte w imbirze wykazują działanie hipoglikemizujące, poprawiając wrażliwość tkanek na insulinę oraz zmniejszając wchłaniane glukozy w jelitach. Stosowany jako przyprawa ma również korzystny wpływ na profil lipidowy, m.in. cholesterol.

Sklepy oferują szeroki asortyment gotowych mieszanek przypraw. Czy warto na nie postawić, a może lepiej zrobić wszystko samodzielnie?

Wykonanie własnej przyprawy do piernika jest bardzo proste i daje dużo satysfakcji. Możecie przygotować mieszankę z podwójnej lub potrójnej ilości składników i obdarować nią przyjaciół. Przepis został przez nas wielokrotnie sprawdzony. Pochodzi ze strony www.weganon.pl

Przyprawa piernikowa według Weganona

Na początek kilka porad:

  • jeżeli macie termomix, to wszystko zmielicie w chwilę na największych obrotach
  • nie polecam mielić twardych składników w malakserze, a szczególnie goździków, które po pierwsze porysują pojemnik, a po drugie zawarty w nich olejek zaklei noże
  • jeżeli używacie moździerza, to polecam solidne granitowe

Składniki:

  • 5 sztuk kory cynamonowej (około 60 g) lub około 8 płaskich łyżek gotowej mielonej
  • 3 łyżeczki całych goździków
  • pół gałki muszkatołowej
  • 3 łyżeczki ziarenek kardamonu (wyłuskanych)
  • lub 1,5 łyżeczki mielonego
  • 1,5 łyżeczki imbiru w proszku
  • 1 łyżeczka ziaren ziela angielskiego
  • 1 łyżeczka ziaren pieprzu

Wykonanie:

  • cynamon – jeśli jest w laskach, to proponuję zetrzeć na tarce o drobnych oczkach lub utłuc dokładnie w moździerzu
  • goździki, kardamon, ziele i pieprz utłuc i dokładnie sproszkować w moździerzu
  • gałkę zetrzeć na tarce o drobnych oczkach
  • wszystkie składniki wymieszać i przesiać przez sitko o drobnych oczkach, by pozbyć się ewentualnie większych kawałków
  • przechowywać w szczelnie zamkniętym słoiku, w ciemnym miejscu

tekst: Sylwia Mularczyk i Koło Technologów Żywności Cibus WTiICh UTP
zdjęcie: Valeria Aksakova/Freepik.com


Drukuj