PODSTAWOWE INFORMACJE O ECTS
ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) – Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów powstał w 1989 roku w ramach programu LLP/Erasmus. Jedną z podstawowych funkcji ECTS jest ocena postępów studenta w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, a obecnie służy także do budowy programów studiów, prowadzenia studenta przez proces kształcenia, jego rejestracji na kolejne lata studiów, ułatwia uznawanie okresów studiów odbytych w innej uczelni w kraju i/lub za granicą, zmianę uczelni, a także wspiera uznawanie osiągnięć zdobytych podczas kolejnych stopni kształcenia. Punkty ECTS są miarą średniego nakładu pracy osoby uczącej się, niezbędnego do uzyskania zakładanych efektów kształcenia. Przyznawane są za zaliczony przedmiot udokumentowany wpisaną oceną lub zaliczeniem. Punkty przyznawane są także za przygotowanie pracy dyplomowej oraz za praktyki, jeśli stanowią one integralną część studiów. Nakładowi pracy niezbędnemu do zaliczenia roku studiów przyporządkowano umownie 60 punktów ECTS, na semestr przypada z reguły połowa – 30 punktów ECTS. Podstawowym kryterium decydującym o przypisaniu określonej liczby punktów do danego przedmiotu nie jest więc liczba godzin zajęć przeznaczona na jego realizację, a przede wszystkim czas niezbędny do opanowania wiedzy, umiejętności oraz nabycia kompetencji określanych jako efekty kształcenia, które zostały wskazane w opisie danego przedmiotu. Punkty nie eliminują stopni, które są stosowane do oceny poziomu wiedzy studenta. Punkty ECTS są stałe dla danego przedmiotu i otrzymują je wszyscy studenci, którzy uzyskali zaliczenie, niezależnie od oceny. Ważnymi dokumentami, które określają zasady i sposób stosowania punktów ECTS są: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 września 2011 r. w sprawie warunków i trybu przenoszenia zajęć zaliczonych przez studenta (Dz. U. Nr 201 poz. 1187) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia (Dz. U. z 2014 r. poz. 1370).
ZASADY PRZYPORZĄDKOWYWANIA PUNKTÓW ECTS
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych w procesie uczenia się poza systemem studiów.
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych w procesie kształcenia w systemie studiów oraz studiów trzeciego stopnia.
PIRAMIDA W TAKSONOMII BLOOMA
Kennedy D., 2009. Designing Curricula based on Learning Outcomes
- 6. Ocena
- 5. Synteza
- 4. Analiza
- 3. Zastosowanie
- 2. Zrozumienie
- 1. Wiedza
EFEKTY KSZTAŁCENIA – JĘZYK OPISU
WIEDZA | UMIEJĘTNOŚCI | INNE KOMPETENCJE (POSTAWY) |
|
definiować dobierać formułować nazywać objaśniać odtwarzać opisać podsumować rozpoznać rozpoznawać rozróżniać scharakteryzować tłumaczyć wskazać wybrać |
analizować decydować dobierać eksploatować formułować inicjować interpretować kalkulować kontrolować koordynować korzystać łączyć montować nakreślać obliczać |
poprowadzić przeprowadzić przygotować rozwiązywać rozwijać skrytykować sporządzać stosować szacować tworzyć uporządkować użytkować wdrażać weryfikować wykonywać wykorzystywać wyszukiwać zaprezentować |
aktywna postawa w/do.. chętny do.. dbałość o .. kreatywność.. otwartość na… postępowanie zgodne z. postępowanie zgodne z zasadami etyki postrzeganie relacji .. świadomość .. wrażliwość na .. współpraca z.. wyrażanie ocen .. zdeterminowany zdolność do .. |